matematykaszkolna.pl
hyhyhyhyhyhyhyhy JOLJOL: BŁAGAM O POMOC! Kombajn zbożowy może zebrać plony z pewnego pola w ciągu 12 godzin. Po trzech godzinach pracy tego kombajnu do zbierania plonów dołączono jeszcze dwa, tak samo wydajne, kombajny. W ciągu ilu godzin te trzy kombajny zbiorą plony z pozostałej części pola?
13 gru 19:23
norka:
13 lip 21:28
Janek191: P − praca do wykonania w − wydajność jednego kombajnu w czasie jednej godziny t, − czas potrzebny na skoszenie pozostałej części pola przez trzy kombajny t1= 12 t2 = 3 Mamy
 P 
P = w*t1 = 12 w ⇒ w =

 12 
P1 = w*t2 = 3 w więc P − P1 = 3*w*t 12 w − 3 w = 3w*t 9 w = 3w*t / : 3w t = 3 Odp. 3 godziny =============
14 lip 09:18
piq: Janek, w jakich jednostkach są te wielkości?
14 lip 09:23
piq: Co to znaczy praca do wykonania? Wstawiasz Janek191 oznaczenie P do równania, a więc P jest liczbą, ale co ona oznacza? W opisie oznaczeń zapis "czas potrzebny ..." jest niewłaściwy, poprawne określenie to "liczba godzin potrzebna ...", "liczba dni ... " itp, ma być "liczba ... ". Niejasne jest także określenie "w − wydajność...". Gdyby uczeń lub student takie bełkotliwe oznaczenia umieścił w swoim zapisie rozwiązania zadania, to miałby kłopot z zaliczeniem takiego opisu.
14 lip 11:52
piq: To jest zadanie arytmetyczne, które rozwiązuje się nie stosując równań, takie zadania rozwiązuje się z dziećmi w podstawówce po zapoznaniu ich z działaniami na ułamkach. Jeśli jeden kombajn pracując sam może zebrać plon z pola w ciągu 12 godzin, to w ciągu każdej
 1 
godziny kombajn zbierze

plonu. W tym zadaniu w ciągu trzech godzin kombajn zebrał
 12 
 1 3 1 3 
3*

=

=

plonu. Do zebrania pozostało

plonu.
 12 12 4 4 
 1 1 1 3 1 
Trzy kombajny pracując razem zbiorą

+

+

=

=

plonu.
 12 12 12 12 4 
 3 
Skoro zostało do zebrania

plonu, to trzy kombajny zbiorą ten plon w ciągu trzech
 4 
godzin.
14 lip 12:09
piq: Myślę, że JOLJOL błagający o pomoc przy tak banalnym zadaniu miał chyba dotąd takich nauczycieli jak Janek191. Ich nauczanie jest niejasne, pokrętne, błędne, co potem skutkuje takimi wynikami maturalnymi, jakie są po ostatniej maturze z matematyki. Nie ma się co dziwić, że dzieci i młodzież tak boi się matematyki i tak marne wyniki są z tego przedmiotu osiągane. To niesłychane usłyszeć od ucznia wołanie przy rachunkowym zadaniu − "błagam o pomoc!".
14 lip 12:18
piq: Uzupełniam dla jasności przedostatnie zdanie. Trzy kombajny pracując razem zbiorą w ciągu godziny
1 1 1 3 1 

+

+

=

=

plonu
12 12 12 12 4 
14 lip 13:03
pigor: ..., to może jeszcze...emotka rozwiązanie gimnazjalisty w(t)=pt, czyli szybkość pracy p=const w czasie t ⇒ (*) p= w* t , wtedy, jeśli dla uproszczenia sprawy "ilość" pracy p=1, a x=? − szukana liczba godzin wspólnej pracy 3−ech kombajnów, to z (*) warunki zadania opisuje np.. takie równanie pracy: 112*3 + 3*112x =114+14x =1 /*4 ⇔ 1+x =4 ⇔ x=3 h. ...emotka
14 lip 19:18
piq: A co to za wielkość "szybkość pracy" albo "ilość pracy",? Jakie jednostki posiadają te dziwaczne wielkości? Na pewno nie jest to rozwiązanie gimnazjalisty. Kolejny wydumany opis prostego zadania.
14 lip 20:03
pigor: .., proste i wcale nie wydumane, bo w(t) , czyli − wydajność pracy, to dla mnie analogia do szybkości (prędkości średniej) v(t)= st i s=const, i nikt mi tego nie zabroni, a jak się nie podoba niech robi po swojemu i tyle .
14 lip 21:30
pigor: ..., a swoje "mądre" uwagi zostawi np. w swojej ..emotka i tak będzie najlepiej.
14 lip 21:33
14 lip 21:41
pigor: ..., no cóż, a ja olewam i nie mam nawet zamiaru znać takich definicji zwłaszcza profesorków od ekonomii, banków, itp, badziew .....
14 lip 21:49
Eta: emotka dla π...
14 lip 21:50