matematykaszkolna.pl
systemy liczbowe edziq: Przeliczanie systemów liczbowych Mam problem Witam Mam problem z zamienieniem tego: 3750142(8) na system dwójkowy (2) Wychodzi mi tak: 011 111 101 000 001 100 010(2) Na tej stronie podaje że jest źle tylko gdzie popełniłem błąd? Strona: http://edu.i-lo.tarnow.pl/inf/alg/006_bin/0014.php
28 lis 18:50
1: kod dwójkowy koduje się na dwóch bitach a ósemkowy na trzech bitach 3750142(8) = 11 111 101 000 001 100 010(2) zera się nie pisze zwykle bo jest niepotrzebne
28 lis 18:56
1: i bez spacji, programista nie uwzględnił w przeliczniku spacji jako rozdzielacza między liczbami
28 lis 18:57
pomagacz a nie 1: najlepiej narysuj sobie tablice dla systemów liczbowych i z nich korzystaj, łatwiej jest zapamiętać emotka
28 lis 19:00
niczek : Kod ósemkowy − maksymalna liczba jaką można zapisać to 7 (0,1,2,3,4,5,6,7)... 7 w systemie dwójkowym to 111. Więc 3 bity. Każą z cyfr, musisz zapisać za pomocą 3 bitów. 2 − 010 4 − 100 1 − 001 0 − 000 5 − 101 7 − 111 3 − 011 37501428 ⇒ 11 111 101 000 001 100 010 Spację dodałem, dla pokazania bitów.
28 lis 19:14
edziq: to tylko 0 na początku niepotrzebnie napisałem a mam jeszcze problem z obliczaniem takiego przykładu: 13,31(10) na dwójkowy(binarny) bo przykłady bez przecinka umie jakoś liczyć tylko tego nie ograniamemotka
28 lis 19:19
pomagacz a nie 1: 1(21) 3(20), 3(2−1) 1(2−2) = 1 * 21 + 3 * 20 + 3 * 2−1 + 1 * 2−2 = ...
28 lis 19:29
edziq: pomagacz coś mi nie wychodzi to 110111011(2) na (16) Wychodzi mi tak: 0001 1011 1011 1DD i co tu mam źle?
28 lis 19:47
niczek : 1101110112 16 − czyli maksymalna cyfra to 15. 15 w systemie binarnym zapisujemy jako 1111. Czyli 4 bity 1011 = 11 = B 1011 = 11 = B 0001 = 1 1BB
28 lis 19:51
edziq: aaaaaaaaaaa pomyliło mi się źle odczytałem emotka
28 lis 19:52
edziq: a w tym 1F45(16) też na binarny wychodzi mi tak i też jest źle: 0001 1111 0100 0101
28 lis 19:58
edziq: spacje daje dla lepszej "widoczności"
28 lis 19:58
niczek : 13,3110 Całości 13 | 1 6 | 0 3 | 1 1 | 1 Od dołu do góry: 11012 = 13 0,31 | 0,62 0,62 | 1,24 0,24 | 0,48 0,48 | 0,96 0,96 | 1,92 0,92 | 1,84 0,84 | 1,68 0,68 | 1,36 0,36 | 0,72 0,72 | 1,44 0,44 | 0,88 0,88 | 1,76 0,76 | 1,52 0,52 | 1,04 i tutaj od góry... w tym przykładzie nie widać ani okresu ani końca, a nie chce mi się dalej liczyć. Możesz dokończyć. (mnożysz przez 2). 0,01001111010111.... Wynik: 1101,01001111010111...2
28 lis 20:00
niczek : Tak − spacje dałem dla lepszej widoczności (ile biorę bitów). Pomiń je podczas przepisywania. 1F45 Musisz każdą cyfrę zapisać na 4 bitach. 1 − 0001 F − 1111 4 − 0100 5 − 0101 0001111101000101 => usuwam zera z przodu => 1111101000101
28 lis 20:03
edziq: zawsze trzeba usuwać te zera ? czy jak nie usunę ich to jest źle?
28 lis 20:04
pomagacz a nie 1: jedne przeliczniki tolerują 0 inne nie, ten co masz nie trawi 0 na początku
28 lis 20:07
niczek : Powinieneś usunąć... ale wyniku nie zmieniają. Oczywiście usuwasz tylko te z lewej strony.
28 lis 20:08
edziq: a jak bym na kartkówce nie skreślił tych zero to by było dobrze tzn. czyn nauczyciel by tolerował te zera?
28 lis 20:08
niczek : A czy tak wielkim problemem jest ich pominięcie? To zależy od nauczyciela.
28 lis 20:09
pomagacz a nie 1: nie jest błędem na kartkówce, po prostu jest wyraźniejszy zapis, i przy arytmetyce pomaga zostawić 0 na początku
28 lis 20:12
edziq: te systemy już rozumiem tylko gorzej jest z tymi przecinkami...
28 lis 20:15
niczek : Czego nie rozumiesz w przecinkach? Podałem Ci przykład... ciężko to wytłumaczyć. To jest tylko mnożenie przez 2... na lewą stronę przepisuję bez całości. Dałeś głupi przykład, na którym ciężko to pojąć.
28 lis 20:17
edziq: niczek tam gdzie napisałeś całości to skąd to sie bierze że 13 ma 1, 6 ma 0 itd?
28 lis 20:17
edziq: a nie już wiem
28 lis 20:19
edziq: to sa reszty
28 lis 20:19
edziq: to co przed przecinkiem oblicze tylko to co jest po jeszcze nie wiem co i jak
28 lis 20:21
niczek : Przykład... 13,75 Najpierw obliczamy całości (dzielę przez dwa, po prawej stronie zapisuję resztą bądź jej brak, wynik zapisuję od dołu do góry): 13 | 1 6 | 0 3 | 1 1 | 1 1101 Teraz to co po przecinku (mnożę przez 2, po prawej zapisuję wynik, przepisuję go następnie na lewą stronę BEZ CAŁOŚCI i tak w kółko... wynik zapisuję od góry do dołu. 0,75 | 1,5 0,5 | 1,0 0,0 | ,11 Całość: 1101,112
28 lis 20:25
edziq: już coś zaczynam kumać emotka
28 lis 20:28