matematykaszkolna.pl
pytanie tn: czy mogę tak zapisać? x≥3 x−3 > 9−x /2 |x−3| >81 − 18x + x2 potem rozwiązywać takie równanie?
3 lis 14:05
sushi_ gg6397228: jak x= 10, 11 itp , to prawa strona jest ujemna, wiec trzeba tylko ograniczyc sie do mniejszego zbioru
3 lis 14:06
Godzio: Nie, zobacz co się dzieje gdy x > 9 Czyli dla x ∊ <3,9> mamy to co Ty piszesz, dla x ∊ (9,) mamy ... ?
3 lis 14:07
Jolanta: jeżeli o to równanie na dole chodzi x−3>81−18x+x2 lub x−3< 81−18x+x2 rozwiązujesz oba
3 lis 14:08
Godzio: Jolanta nie koniecznie, jeżeli mamy, że x ≥ 3 to nie trzeba pisać modułu, tylko od razu: x − 3 > x2 − 18x + 81 emotka
3 lis 14:11
Jolanta: drugie ma byc x−3<−(81−18x+x2)
3 lis 14:11
tn: to w końcu jak?
3 lis 14:16
tn: dlaczego nie da się tego rozwiązać podnosząc do kwadratu?
3 lis 14:17
Jolanta: Ech jak mi sie wydaje,że juz wiem o co chodzi to sie okazuje ,ze znów coś nie tak .To jak to ma byc poprawnie zrobione?
3 lis 14:18
Godzio: D : x ≥ 3 x − 3 > 9 − x (żeby podnieść do kwadratu obie strony muszą być nieujemne) x ≤ 9 x − 3 > x2 − 18x + 81 0 > x2 − 19x + 84 ⇒ x ∊ (7,12) więc w danym przedziale naszą odpowiedzią jest x ∊ (7,9> Wracamy do początku i patrzymy co się dzieje dla x > 9 x − 3 > 9 − x liczba dodatnia > liczby ujemne −− to jest spełnione dla każdego x > 9 więc odp to : x ∊(9,) Odpowiedź końcowa to suma przedziałów: Odp: x ∊ (7,)
3 lis 14:25
Jolanta: emotka
3 lis 14:27
Godzio: A jak można inaczej ? x − 3 > 9 − x = − x + 3 + 6 = −(x − 3) + 6 x − 3 = t ≥ 0 t > − t2 + 6 t2 + t − 6 > 0, z tego mamy: t > 2 lub t < − 3 −− sprzeczność x − 3 > 2 /2 x − 3 > 4 x > 7 Koniec (oczywiście na początku określamy dziedzinę)
3 lis 14:28
Godzio: Jolanta mogę spytać z ciekawości, Ty jesteś z LO ?
3 lis 14:31