matematykaszkolna.pl
Nowa Era - statystyka - POWARIOWALI !!! Gustlik: W Wydawnictwie Nowa Era POWARIOWALI ! W książce do "Matematyka prosto do matury" do 3 klasy w statystyce w temacie dotyczącym rozkładu częstości daja zadania typu: "Oblicz srednią arytmetyczą, medianę rozkład częstości, wariancję i odchylenie standardowe" i do tego jest dany surowy nieuporządkowany szereg danych składający się z co najmniej kilkudziesięciu liczb (3 a nawet 4 wiersze danych !), wsród których wiele wyników się powtarza. Żeby ruszyć takie zadanie to trzeba najpierw uporządkować dane w kolejności rosnącej i zliczyć ich liczbę wskazań, czyli częstość. Bez kompa ANI RUSZ! No chyba że ktoś się chce pobawić w znajdywanie takich samych liczb i porządkowanie ich, a zajmie to z godzinę jak nic. Te zadania są NA INFORMATYKĘ, a nie na matematykę, bo bez Excela czy jakiegokolwiek innego arkusza kalkulacyjnego się nie obejdzie. Trzeba dane wklepać do Excela, posortować i wtedy juz łatwo jest zliczyć powtarzające się wyniki, ale bez tego to co najmniej godzina pracy z jednym zadaniem albo i dłużej. Nie są one trudne, ale z uporządkowaniem danych na piechotę" jest MNÓSTWO PRACY. Zastanawiam się, jak takie zadania rozwiązują na lekcji? Dodam, że "Matematyka prosto do matury" jest podręcznikiem do zakresu podstawowego, Mam np. zestaw książek "Matematyka z plusem" i innych do zakresu podstawowego z rozszerzeniem i nie widziałem w nich zadań z taką liczbą danych, a jeżeli już to były dane zestawione w tabelce. Przecież żeby uczeń, zwłaszcza zdający matmę podstawową "załapał" o co w tym chodzi, wystarczy dać w zadaniu zestaw 20 liczb do zliczenia i uporządkowania. Na pewno lepiej "załapie" na małej liczbie danych, bo na dużej się zamota i nie bedzie wiedział, o co chodzi. Czy może ktoś z Was rozumie, o co w tym chodzi? Inne działy w tej książce spłycili na maxa, co niekoniecznie ułatwiło rozwiązywanie zadań, a statystykę dowalili trudniejszą niż na rozszerzeniu. Zeby rozwiązać takie zadanie na lekcji, to matematykę trzeba byłoby w szkole prowadzić w pracowni komputerowej, a w wielu szkołach nie ma takiej możliwości. Czyżby autorzy nie zdawali sobie sprawy, ile czasu zajmie zliczanie i porządkowanie takiej liczby danych?
29 paź 23:40
Basia: bardzo prosto rozwiązują; jeden czyta (dość powoli), drugi (czasem dwóch lub trzech) w tabelce kreski stawia i nowe liczby dopisuje, potem sumują trwa to około 3 minut wiem, bo mi dziecko powiedziało
29 paź 23:45
Gustlik: Tak, tylko czy do zrozumienia zagadnienia jest potrzebna aż tak duża liczba danych? Moim zdaniem wystarczy szereg 20, góra 25 liczb, np. taki: 50, 49, 50, 53, 46, 49, 50, 53, 52, 56, 45, 57, 50, 56, 47, 54, 53, 51, 54, 55. I uczeń wtedy lepiej załapie zasadę, jak się to rozwiązuje. A oni dają coś takiego: 50, 49, 50, 53, 46, 49, 50, 53, 52, 56, 45, 57, 50, 56, 47, 54, 53, 51, 54, 55. 50, 49, 50, 53, 46, 49, 50, 53, 52, 56, 45, 57, 50, 56, 47, 54, 53, 51, 54, 55. 50, 49, 50, 53, 46, 49, 50, 53, 52, 56, 45, 57, 50, 56, 47, 54, 53, 51, 54, 55. 50, 49, 50, 53, 46, 49, 50, 53, 52, 56, 45, 57, 50, 56, 47, 54, 53, 51, 54, 55. 50, 49, 50, 53, 46, 49, 50, 53, 52, 56, 45, 57, 50, 56, 47, 54, 53, 51, 54, 55. Tylko ze ja tu skopiowałem wiersz, bo nie chce mi się wklepywać tylu liczb, tam te wiersze nie są takie same. Ale ilość danych podobna albo i większa. Nie wiem, jak można to uporządkować na piechotę w 3 minuty bez użycia kompa. I zrób z tego na piechotę rozkład częstości średnią, miediane dominantę, wariancję, odchylenie standardowe... Nie rozumiem jaki jest w tym cel, Na rozszerzeniach mają zadania z mniejszą liczbą danych albo już dane zestawione i uporządkowane w tabelce, a na podstawach w tej książce inne działy spłycone do poziomu niewiele wyzszego niż w gimnazjum, a statystyka rozbudowana lepiej niż w mat.−fizie. Te zadania są potrzebne, tylko po co aż taka ilość danych?
30 paź 00:03
Gustlik: A poza tym mówisz: "jeden czyta (dość powoli), drugi (czasem dwóch lub trzech) w tabelce kreski stawia i nowe liczby dopisuje, potem sumują". A jak takie zadanie ma uczeń zrobić w domu, SAM, zakładam, że ma nie ma mu kto pomóc, bo rodzice nie umieją matematyki, a na komputerze nauczycielka może nie pozwolić? Albo nie ma kompa w domu? Całe popołudnie na jedno zadanie tego typu. A gdzie reszta przedmiotów?
30 paź 00:20
Ela: Czy mógłby ktoś udostępnić wyniki raportu ogólnopolskiego z diagnozy wstępnej z matematyki w klasie 6. Chodzi mi tylko o wynik średni dla Polski. Nanosząc wyniki nie odhaczyłam nieobecnemu uczniowi , że nie pisał testu bo był nieobecny i już nie otrzymałam raportu ogólnopolskiego...
29 paź 20:32