matematykaszkolna.pl
Wyrażenie wymierne Michał: Z działu "wyrażenia wymierne" mam obliczyć takie działanie:
3 1 


2x3 5x 
i wychodzi mi taki wynik:
15x − 2x3 

10x4 
a powinien wyjść
15 − 2x2 

10x3 
Co zrobiłem źle?
11 paź 22:32
sushi_ gg6397228: przeciez mozna skrocic przez x licznik i mianownik
11 paź 22:34
Gustlik: Wspólny mianownik ustala się następująco: 1. Rozkładamy wszystkie mianowniki na czynniki mozliwie najnizszego stopnia. 2. Procedura tworzenia wspólnego mianownika przypomina tworzenie sumy zbiorów z danych elementów − bierzemy wszystkie elementy, zbiorow A, B, C,..., a te które powtarzaja się − uwzględniamy tylko 1 raz, podobnie postępujemy z czynnikami poszczególnych mianowników, z tą tylko drobną róznicą, że jeżeli powtarzający się czynnik występuje w róznych potęgach − bierzemy ten z najwyższą potęgą. Dla wspólczynników liczbowych występujących w mianownikach ustalamy wspólny mianownik (NWW) tak jak dla zwykłych ułamków "liczbowych". 3. Zatrzymujemy się i ustalamy dziedzinę wyrazenia wymiernego "odróżniając" każdy czynnik wspólnego mianownika od 0, jest to lepiej zrobić teraz, gdy mamy mianowniki rozłożone cz czynniki (łatwiej odczytać pierwiastki) niż na początku. 4. Patrzymy, o jaki czynnik rozszerzyły się poszczególne ułamki, czyli obrazowo − czym rózni się wspólny mianownik od poszczególnych "starych" mianowników, czyli jakie czynniki "doszły" w mianownikach, te same czynniki muszą "dojść" w poszczególnych licznikach, czyli wmnażamy stare liczniki przez czynniki, które "doszły" w danym mianowniku. 5. Porządkujemy licznik tak utworzonego ułamka − wymnażamy "nawiasy", redukujemy wyrazy podobne, porządkujemy i − jeżeli się da − rozkładamy na czynniki i skracamy z mianownikiem.
12 paź 00:52