matematykaszkolna.pl
Wartość bezwzględna PoMoCy;P DiGi:
  5 − 2   5 + 2  
I Dane są liczby : a=

, b=

  4   4  
 a 
1)oblicz I

− 1I
 b 
 a*b 
2) Zapisz liczbę

w postaci potęgi liczby 2
 a−b 
  5  
3) Sprawdź, czy I a2 − b2 I =

  2  
II Wykaż że wartość wyrażenia |x−2| − 2 √x2 − 4x + 4 + 2 dla x<0 jest liczbą ujemną
25 wrz 12:34
Kejti:
 a 1 
1)

=a*

 b b 
 5−2 4 5−2 (5−2)2 
|

*

− 1| = |

− 1| = |

− 1| =...
 4 5+2 5+2 5−4 
25 wrz 12:46
Kejti: 2)
5−2 5+2 

*

4 4 
 
5−4 

16 
 

=

=
5−2 5+2 


4 4 
 
5−2−5−2 

4 
 
1 

16 
 1 

=−

=...
 4 

 4 
 16 
25 wrz 12:54
Kejti: 3)
 5−2 5+2 5−45+4 5+45+4 
|(

)2 − (

)2| = |


| =
 4 4 16 16 
 5 −45 +4 −5 −45 −4 85 
|

| = |−

| = ...
 16 16 
25 wrz 12:58
Kejti: a ostatnie ładniej zapisz..
25 wrz 13:01
DiGi: dzięki wielkieemotkabo w ogóle nie wiedziałam jak się za to zabraćemotka w tym 1) to wyjdzie: 8?
25 wrz 13:06
Kejti: 8 i coś jeszcze..
25 wrz 13:09
DiGi: |x−2| −2 x2−4x=4 +2
25 wrz 13:10
DiGi: ale w tym pierwszym przykładzie? mi tylko 8 wychodzi
25 wrz 13:11
Kejti: (5−2)2=...?
25 wrz 13:13
DiGi: 9 tak?
25 wrz 13:15
Kejti: może inaczej.. (a−b)2=a2 −2ab+b2
25 wrz 13:16
DiGi: 5 2 − 2 *5 *2 + 22 tak to rozpisać?
25 wrz 13:19
Kejti: yup. więc ile wyjdzie? emotka
25 wrz 13:22
DiGi: 5− 45 +4 ?
25 wrz 13:24
Kejti: a dalej..?
25 wrz 13:26
DiGi: 9− 45
25 wrz 13:28
Kejti: więc |(5−2)2−1| = ?
25 wrz 13:32
DiGi: 8− 45
25 wrz 13:33
Kejti: 45>8 czy 45<8?
25 wrz 13:35
DiGi: w drugim bedzie tak jak jest napisane tak?bo inaczej mi nie wychodzi...
25 wrz 13:36
DiGi: 4√5<8
25 wrz 13:38
Kejti: ech.. 5>2 czy 5<2?
25 wrz 13:38
DiGi: √5>2
25 wrz 13:40
Kejti: więc jeśli pomnożymy coś większego od 2 przez 4 to będzie to mniejsze czy większe od 8?
25 wrz 13:44
DiGi: no większe bedzie
25 wrz 13:46
Kejti: więc 8−45>0 czy <0?
25 wrz 13:46
DiGi: < 0
25 wrz 13:51
Kejti: więc |8−45|=?
25 wrz 13:58
DiGi: |8−4√5I<0
25 wrz 14:04
Kejti: tak..ale trzeba podać wynik..
25 wrz 14:05
Kejti: wróć..wartość bezwzględna nie może być mniejsza od zera..
25 wrz 14:06
DiGi: ale ja juz sie pogubiłam i nic juz nie rozumiem...jak to trzeba zrobic?
25 wrz 14:08
Kejti: jeśli masz przykładowo: |1−2|=|−1|=1 można to też zapisać tak: jeśli 2>1 to |1−2|=2−1=1 tak wiem, to banalne, ale chodzi mi tylko o tę drugą metodę..bo pierwszej nie można zastosować do pierwiastków.. rozumiesz o co mi chodzi?
25 wrz 14:18
DiGi: no coś zaczynam ale tak to jakos mi sie teraz pokręciło ...:( to ma wyjsć samo 45 ?
25 wrz 14:22
Kejti: niet to może jeszcze raz na innym przykładzie.. |4−25| 25>4 więc liczba będzie ujemna..pytanie, jak zapisać to wyrażenie, żeby mieć wartość bezwzględną z różnicy tych liczb bez przybliżania pierwiastka? otóż wystarczy je zamienić: |4−25|=25−4 to tak jakby: |4−6| = 6−4 = 2 rozumiesz? jeśli nie to podpisuję kapitulację..
25 wrz 14:34
DiGi: hahaha cos juz swita hahahha wiem wiem jestem trudna do matmy niestety emotka
25 wrz 14:53
DiGi: to to bedzie 45−8
25 wrz 14:54
Kejti: więc: |8−45|=?
25 wrz 14:54
Kejti: tak!
25 wrz 14:54
DiGi: jest w końcu hahaa
25 wrz 15:01
DiGi: masz siłę żeby jeszcze te dwa przykłady zrobić hahah? emotka
25 wrz 15:02
Kejti: ok. na szczęście najgorsze za nami..
25 wrz 15:03
DiGi: hahha to dobrze no to jak zaczynamy?
25 wrz 15:07
Kejti: ok
25 wrz 15:08
DiGi: czyli wychodzi − 1/16 to jak to rozpisać?
25 wrz 15:11
Kejti: no właśnie nie podoba mi się ten minus... do jakiej potęgi trzeba podnieść 2 żeby otrzymać 16?
25 wrz 15:12
Niki;*: do 3 emotka
25 wrz 15:14
Digi: 23
25 wrz 15:15
Kejti: 2*2*2=16?
25 wrz 15:16
Digi: oj do 4 sorki hahah za szybko napisałam
25 wrz 15:17
Kejti: ok, a teraz co zrobić z 24 żeby otrzymać odwrotność 16?
25 wrz 15:18
Digi: 24
25 wrz 15:18
Digi: bo w tym trzecim przykładzie mi wyszło − 52
25 wrz 15:22
Digi: 42 nie wiem ehhh
25 wrz 15:37
Digi: a to co mi wyszło w 3 to dobrze?
25 wrz 15:38
Kejti: jakim cudem wyszła Ci wartość bezwzględna ujemna?
 1 
42=16 a my chcemy

 16 
25 wrz 15:43
Digi: 42
25 wrz 15:45
Kejti: ok, a teraz żeby było w postaci potęgi liczby 2?
25 wrz 15:47
Digi: hmmm nie wiem masakra .... 24
25 wrz 15:48
Kejti: emotka i teraz jeszcze minus.. −(2−4) ale tego zapisu już nie jestem pewna..
25 wrz 15:51
Niki;*: aha....no i tyle?
25 wrz 15:53
Kejti: no tyle..a co byś jeszcze chciała?
25 wrz 15:55
DiGi:
 5  
NO TEN 3 PRZYKŁAD dobrze go rozwiazałam bo mi wyszło

 2 
25 wrz 16:02
Kejti: odpisałam Ci na niego..pierwsze zdanie. z 15:43
25 wrz 16:03
DiGi: no właśnie nie wiem bo Tobie wyszło −85/16 i jakoś mi się to skróciło i tak wyszło
25 wrz 16:06
DiGi: tak jak napisałamemotka
25 wrz 16:06
Kejti: ech.. ile to jest |−2|=?
25 wrz 16:14
DiGi: 2
25 wrz 16:16
Kejti:
 5 5 
no to skąd |−

|=

?!
 2 2 
25 wrz 16:17
DiGi: oj bez minusa bedzieemotka
25 wrz 16:20
Kejti: nom..
25 wrz 16:22
DiGi: wiem że bedziesz miała mnie dosc ale pomożesz mi jeszcze w dwuch zadaniach? chodzi mi dokładnie o te: jaka liczbą wymierną czy niewymierną jest liczba U{3−{2}u3+{2} −43
25 wrz 16:25
DiGi: Podaj przykład liczb wymiernych a i b spełniających warunek 5/11<a<b<6/11
25 wrz 16:27
DiGi: tamto mi sie zle wysłało
3− 2 

− 43
3+2 
25 wrz 16:29
Kejti: usuń niewymierność z mianownika..stosując wzór skróconego mnożenia na różnicę kwadratów: a2−b2=(a+b)(a−b)
25 wrz 16:37
Kejti: a w drugim rozszerz ułamki..powiedzmy do 33 albo 44
25 wrz 16:38
DiGi: a=20/44 <21/44 <22/44 <24/44 tak? to drugie juz rozkminiłam ale np jak mam zadanie bardzo podobne tylko że −2/13<a/b<−1/13 to np do czego rozszerzyć
25 wrz 16:45
DiGi: albo coś takiego Zapisz wyrażenie 2x−|x−5|−|x+2| dla xe (−2,5) bez użycia znaku wartości bezwzględnej . to ja coś robiłam I x−5I = −x+5 Ix+2| =x+2 2x −|x−5| − |x+2| = 2x−(−x+5)−(x+2) = 2x +x − 5 −x −2 =2x −7 to tak? a i jak jest np −7 to to jest liczba wymierna?
25 wrz 16:48
Kejti:
 a 
a/b? to ma być ułamek?

bo nie wiem czy się po prostu nie pomyliłaś..
 b 
25 wrz 16:56
DiGi: no to ma być ułamek
25 wrz 16:58
Kejti: rozszerz do 26 np..
25 wrz 17:12
DiGi: to ma być a=3 b=26 tylko ze ujemne?
25 wrz 17:13
Kejti: ujemna ma być jedna z tych liczb..bo jak będą obydwie to wyjdzie dodatnia..
25 wrz 17:17
DiGi: no tak tak wiememotkabardzo ci dziękuje emotka
25 wrz 17:18
Kejti: proszę emotka
25 wrz 17:22