matematykaszkolna.pl
. Magda: jak można ustalić, która z liczb jest większa ( nie używając kalkulatora) : 1) 2,5 czy 6
 32 27 
2) 5

czy 3

 243 125 
nie mam pomyśły jak to zrobić bez użycia kalkulatora..
17 wrz 11:40
pijeherbate: 2,5= 5/2= (5/2)2 = 25/4 więc: 25/4 jest większe od 6
17 wrz 11:55
Magda: a przykład 2?
17 wrz 12:17
ICSP: (−2)5 = −32 35 = 243 (−3)3 = −27 53 = 125
 −2 
− 32/243 =

 3 
 −3 
−27/125 =

 5 
Teraz ustal.
17 wrz 12:19
pijeherbate: 5−32/243 = 5(−2/3)5)= −2/3 natomiast 3−27/125= 3(−3/5)3= −3/5 więc −2/3 jest mniejsze od −3/5
17 wrz 12:22
Magda: a gdybym kombinowala i sprobowala wyliczyc ten pierwiastek, metodą prób i błedow, typu 2 x2 x 2 x 2 x2 i wyszedłby mi licznik itd, to uznaliby mi to czy nie? czy byłoby to równowazne z uzywaniem kalkulatora poniekąd ?
17 wrz 12:27
pijeherbate: nie uznaliby
17 wrz 12:33
Trivial: czemu nie?
17 wrz 12:36
Trivial: Ja proponuję inny sposób: a) 2.5 czy 6? a = 2.5, a2 = 6.25 b = 6, b2 = 6. a2 > b2 ⇒ a > b (bo a,b>0)
17 wrz 12:41
pijeherbate: nie będzie można użyć tego wzoru w 2 przypadku, chociaż jest poprawny. ponieważ wykładniki pierwiastków są od siebie różne
17 wrz 12:50
Trivial: Można. Można podnieść do 'wspólnego mianownika' wykładników.
17 wrz 12:52
Trivial: Ale jest pracochłonny w b).
17 wrz 12:53
Gustlik: w b można tak:
 32 2 
5

=−

 243 3 
 27 3 
3

=−

 125 5 
I teraz porównujesz:
 2 3 

i −

 3 5 
Mnożysz na krzyż, pozostawiając liczniki tych ułamków PO TYCH SAMYCH STRONACH ! −2*5 i −3*3 −10 i −9
 2 3 32 27 
−10<−9, czyli −

<−

, stąd 5

<3

 3 5 243 125 
17 wrz 13:10