matematykaszkolna.pl
Dane są liczby x = 2+p{3} i y = 2- p{3}. Ilorazem x/y tych liczb jest: Sławek: Dane są liczby x = 2+3 i y = 2− 3. Ilorazem x/y tych liczb jest: a) liczba wymierna b) liczba niewymierna c)1 d)−2 +3 Prosze o dokładne rozpisanie rozwiązania emotka
7 wrz 21:19
Sławek: Potrafi ktoś pomóc? emotka
7 wrz 21:27
krystek: Usuń niewymierność stosując wzór (a+b)(a−b)=a2−b2
7 wrz 21:29
ManFanUtd: Ogólnie masz :
2+3 

= ?
2−3 
Usuwasz niewymierność z mianownika czyli
2+3 2−3 

*

= ?
2−3 2−3 
I liczyszemotka
7 wrz 21:29
krystek: z mianownika usuwasz niewymierność!
7 wrz 21:31
Milenka: kolega manfanutd pomylil znaki przy usuwaniu niewymiernosci emotka
7 wrz 21:32
w kropce: Sory mój błąd w mianowniku jeden nawias z "−" a drugi z "+" emotka czyli mianownik będziesz miał 1
7 wrz 21:33
Milenka: no wlasnie emotka
7 wrz 21:36
Sławek: a dlaczego 1 z + a drugi z − ?
7 wrz 21:37
Sławek: moze mi ktos to jeszcze raz poprawnie rozpisac? Gdyz juz się pobugibłem emotka
7 wrz 21:38
ManFanUtd: Przy usuwaniu niewymierności rozszerzasz mianownik a co za tym idzie także licznik do wzoru skróconego mnożenia by pierwiastek się z potęgował czyli pierwiastek zniknie
7 wrz 21:40
Sławek: a mógłbys mi to rozpisac?
7 wrz 21:40
ManFanUtd: A wzór skróconego mnożenia jest (a+b)(a−b) więc jeśli w przykładzie w mianowniku masz "−" to przy rozszerzeniu przepisujesz mianownik zmieniając znak na "+" i wtedy możesz wylicznik za pomocą a2 − b2
7 wrz 21:41
Milenka: tu nie ma co rozpisywać po prostu korzystasz ze wzorów skroconego mnożenia emotka
7 wrz 21:43
Sławek: to dlaczego w przykładzie: 1/76 usuwam niewymierność mnożąć i licznik i mianownik przez 7 + 6 ?
7 wrz 21:43
krystek:
2+3 

Mnożysz licznik i mianownik przez 2+3
2−3 
7 wrz 21:44
Sławek: to wkoncu jak?emotka
7 wrz 21:45
Milenka: no i po obliczeniu wychodzi ci wynik 7+43, teraz rozumiesz?
7 wrz 21:47
krystek: Bo (76)(7+6)=7262
7 wrz 21:48
Sławek: niestety.emotka 2+3/2−3 * 2−3/2+3 = 4−3 / 4−3 = 1 a pozatym w poprzednim zadaniu robiłem przykład z 1/76 i też musiałem usuwać niewymiernosć i mnożyłem to przez 7 + 6 / 7 = 6, więc i w liczniku i w mianowniku był znak +emotka
7 wrz 21:50
Milenka: no i tak samo w tym przykładzie musi być w liczniku i mianowniku plus
7 wrz 21:51
Sławek: to wtedy to będzie tak: 2 + 3 / 2 − 3 * 2 + 3 / 2 + 3 = 4 + 3 / 4 − 3 = 7 / 1 = 7emotka
7 wrz 21:53
Milenka: zatem w liczniku jak pomnożysz (2+3)*(2+3) to wyjdzie ci 4+23+23+3=7+43
7 wrz 21:54
Sławek: ahaaa. Czyli to się mnoży każde przez każde? Dziwne. Myslałem, że poprostu 2 * 2 i 3 * 3 emotka
7 wrz 21:56
Milenka: natomiast w mianowniku jak pomnożysz (2−3)*(2+3) to otrzymamy 4−3=1 teraz dziecko kochane zrozumiało emotka
7 wrz 21:56
Sławek: teraz nie rozumiem, dlaczego w tamtym zadaniu poprzednim nie musiałem mnozyc jedno przez drugie a w tym muszęemotka
7 wrz 21:57
Milenka: tak jak napisałes wyzej to sie mnoży gdy masz (a+b)*(a−b) = a2−b2 bo to jest wzor skróconego mnożenia, natomiast gdy masz (a+b)*(a+b) to kazde z kazdym lub korzystasz z pierwszego wzoru mnożenia na sume kwadratow (a+b)2
7 wrz 21:59
Sławek: aaa i jeszcze takie jedno pytanko , czy 7 * 6 = 42 ?
7 wrz 21:59
Milenka: a jak dokładnie brzmialo tamte zadanie?
7 wrz 22:01
Milenka: tak to jest 42
7 wrz 22:01
Sławek: czyli jak jest dla przykładu: (2 + 3) * (2 + 3) = 4 + 9, natomiast jak jest: (2 + 3) * (2 − 3) = 4 − 6 +6 −9 = −5 ?
7 wrz 22:02
krystek: Sławek (a+b)(c+d)=ac+ad+bc+bd stąd (a+b)(a−b)=a2−ab+ab−b2=a2−b2 (a+b)(a+b)=a2+ab+ab+b2=a2+2ab+b2=(a+b)2 I mówimy ,że są to wzory skróconego mnożenia!
7 wrz 22:02
Ja: (2+3)*(2−3)=22−32=4−9=−5
7 wrz 22:04
Milenka: nie na odwrót
7 wrz 22:05
Sławek: dobrze, rozumiem. Ale w usuwaniu niewymierności z przykładu 1 / 76 * 7 + 6 / 7 + 6 = 7 + 6 / 7 − 6 ..... i tu nie musiałem stosowac wzoru skróconego mnożenia. Poprostu mnożyłem p {7} * 7 i 6 * 6 i wyszło dobrze.... dlaczego?emotka
7 wrz 22:07
Milenka: jak jest (2+3)*(2+3)= 4+6+6+9 (2−3)*(2+3)=4−9
7 wrz 22:07
Sławek: nie nie nie, błagam. nic nie kumamemotka
7 wrz 22:08
krystek: Sławek! policz (2+3)(2+3)=5*5=25 a Ty masz 13 Milenko →co to znaczy "nie na odwrót"?
7 wrz 22:09
Sławek: to dlaczego nie mogę poprostu zrobić 2 + 3 * 2 + p {3} i, że to się równa 4 − 3 ?
7 wrz 22:09
Milenka: korzystałes w mianowniku ze wzoru skróconego mnozenia (a−b)*(a+b)=a2−b2 ale robiłes to nie swiadomo bo a2 =a*a, rozumiesz?
7 wrz 22:11
Milenka: to tyczyło jednej z wypowiedzi Sławka emotka bo juz nie wiem jak mu to jasniej wytłumaczycemotka
7 wrz 22:13
Sławek: to rozpiszcie mi ten przykład: 76 * 7 + 6 = ?
7 wrz 22:14
Milenka: Slawku oczywiscie ze tak mozesz zrobic ale miej swiadomosc ze korzystasz jednego ze wzorow skróconego mnożenia, cały czas próbuje Ci to powiedziec emotka
7 wrz 22:15
Milenka: 7−6=1
7 wrz 22:16
Sławek: i jak to obliczyłaś? 7 * 76 * 6 , czyż nie?
7 wrz 22:16
Milenka: tak samo jak liczysz (2+3)*(2−3)=4−9=−5 prosze nie ucz sie matematyki na pamieć tylko spróbuj ja rozumowac emotka a bedzie ci latwiej emotka zapewniam Ciebie
7 wrz 22:17
Milenka: w tym przypadku tak a jak mi obliczysz (7+6)*(7+6)
7 wrz 22:19
Sławek: nieee. no przed chwilą mówiłaś, że nie mogę (2+3) * (2−3) zrobić w ten sposó. Tylko, że muszę (2+3) * (2−3) = 4 −6 +6 −9 = −5emotka
7 wrz 22:19
krystek: Sławek poprawnie zapisuj i nie będzie nieporozumień (76)(7+6) Bądź dokładny i nie miej do nikogo pretensji! A Twój przykład to 742+6
7 wrz 22:22
Sławek: nie no nic nie kumam. A co poprawnie nie zapisałem? emotka
7 wrz 22:23
krystek: Mój zapis dotyczy postu Sławka z godz 22:16 Sławek trochę pokory!
7 wrz 22:24
Milenka: sluchaj Slawek (2+3)*(2−3) mozna obliczyć na dwa sposoby 1. "kazdy z każdym" czyli tak jak napisałes 4−6+6−9=−5 2. wzór skroconego mnożenia 2*2−3*3=4−9=−5 a teraz wylicz moj przyklad
7 wrz 22:27
krystek: Nie 22:16 popatrz co napisałaeś.
7 wrz 22:27
Sławek: Krsytek. W poście o 22.16 przytoczyłem sposób liczenia Milenki. Czy właśnie tak ona to robiła. A właściwy przykład jest o 22.14. Ja jestem pokorny bardzo. Ale muszę to zrozumieć a naprawdę coś nie mogę zrozumieć tego. Dla mnie oczywistym było poprostu, że 2+3 * 2+3 = 4 +3emotka
7 wrz 22:27
Sławek: ok. (√7+√6)*(√7+√6) = 7 + 6 = 13 , lub 7 + 42 +42 + 6 = 13 + 242emotka
7 wrz 22:30
Milenka: chodzi o to ze nie zapisałes w nawiasach i wtedy jest inna kolejność działań 76*7+6=742+6 natomiast (76)*(7+6)=7−6=1 teraz wiesz o co chodzi?
7 wrz 22:31
krystek: No i źle! Bo (a+b)(a+b)= ...już podałam A to co Ty piszesz 2+3*2+3= 4+23
7 wrz 22:32
Milenka: Sławek zle obliczyłes moj przykład, a czy wiesz dlaczego?
7 wrz 22:33
krystek: Nic jeszcze nie kumasz mówiąc Waszym jezykiem
7 wrz 22:34
Sławek: dobrze. W takim razie mam ostatnią prośbę. Napisze 2 treści zadań i spróbujcie mi je rozwiązać.: 1. Dane są liczny x = 2 + 3 i y = 2 − 3. Ilorazem x/y tych liczb jest: a) wymierna b)niewymierna c) 1 d) −2 + 3 2. Przybliżenie dziesiętne z dokładnością do 0.01 liczby 7 = 6 wynosi 5.10. Przybliżenie liczny 1/ 76 z dokładnością do 0.01 wynosi: a) 0,20 b) 0,19 c) 5,10 d) 5,1 Niewiem czym to jest spowodowane. Ale z zadaniem nr. 2 nie miałem żadnego problemu.emotka Żadnego! emotka A z nr. 1 masakra jakaś.emotka
7 wrz 22:35
krystek: Sławek ostatni raz (7+6)(7+6=(7+6)2=
7 wrz 22:38
Milenka: bo jak sa w dwoch nawiasach plusy lub minusy np (2+3)*(2+3)=4+6+6+9 (2−3)*(2−3)=4−6−6+9 natomiast jak jest (2−3)*(2+3)=2*2−3*3=4−9=−5 czyli z wz. skróc. mnozenia lub obl. ze sposobu kazdy z kazdym 4+6−6−9=−5 teraz rozumiesz czy jeszcze nie? musisz patrzec jakie masz znaki no chyba ze bedzie (−2−3)*(2−3) to jak to obliczysz
7 wrz 22:38
Sławek: ale ja musze (76) * (7 + 6) a nie (7 + 6) * (7 + 6)
7 wrz 22:40
krystek: To spokojnie przedstaw rozwiązanie. zad 1!
7 wrz 22:40
Milenka: a czy ty wiesz co to jest liczba wymierna i niewymierna wiesz jaka jest rożnica?
7 wrz 22:41
Sławek: tak. wymierna to taka która możemy w rzeczywistosci uzyc. a niewymierna to taka której się nie da, czyli np. pierwiastek właśnie emotka
7 wrz 22:42
Milenka: ja wiem ale mi chodzilo tylko zebys to zrozumiał i umial rozróżnic kiedy korzysta sie z jakiego sposobu dlatego dalam ci inne przyklady, zebys pocwiczyl, bo widze, ze kiepsko ci to idzie
7 wrz 22:43
Sławek: aha. czyli wychodzi na to, że jak są te same znaki to się robi inaczej i jak są przeciwne to też się robi inaczej, tak? emotka
7 wrz 22:44
Milenka: no wlasnie wymierna to taka liczba która mozna zapisac w postaci uł. zwykłego a nie wymierna to nie mozna sie z nia nic zrobic a zatem sam odp sobie na pytanie, jesli dobrze rozł ten pierwszy przykład, czy kolega krystek sie ze mna zgodzi emotka
7 wrz 22:44
Milenka: tak, dokładnie tak jak mowisz inaczej sie to liczy...
7 wrz 22:45
krystek:
 p 
Wymierną możemy przedstawić w postaci ułamka

 q 
7 wrz 22:46
Sławek: już rozumiem. Czyli jak jest + i + to trzeba wzorem skórconego mnożenia. a jak + i − to można a2 + b2 ?
7 wrz 22:47
Milenka: oki ide spac dobranoc
7 wrz 22:48
krystek:
x+1 

2+1 
Sławek usuń niewymierność i będzie wiadomo ,że rozumiesz.
7 wrz 22:49
Sławek: czyli zrozumiałem?
7 wrz 22:49
krystek: Z tego co napisałeś o 22;47 to nie.
7 wrz 22:52
Sławek: x * 2 + x + 2 / 2 + 22 + 1 ?
7 wrz 22:53
Milenka: nie zle to zrozumiales, czy ty uwaznie czytasz czasem co pisze? czy ja nie zrozumiale piszeemotka +i+ to kazde z kazdem chyba ze zastosujesz wzór (a+b)*(a+b)=(a+b)2=a2+2ab+b2 ale łatwiej ci bedzie kazde z kazdym, ciezko ci ida te wzory zauwazyłamemotka natomiast +i− to 3 wzór skr. mnozenia (a+b)*(a−b)=a2−b2 i znow sie uczysz matematyki na pamiecemotka a to takie proste...
7 wrz 22:53
krystek: Napisz mi przez co pomnożysz licznik i mianownik w ppoście z 22:49?
7 wrz 22:54
Milenka: ja nic nie rozumiem co Sławek napisał o 22:53, Synek rozbrajasz mnie, w której Ty jestes klasie?
7 wrz 22:55
Sławek: przez 2 + 1
7 wrz 22:55
Milenka: krystek ty dales mu za trudny ten przykład emotka
7 wrz 22:56
krystek: DOBRANOC ! NAUKA POSZŁA W LAS!
7 wrz 22:56
Sławek: :(
7 wrz 22:57
Milenka: ale dlaczego przez 2+1? przeciez mowiliśmy ci ze trzeba zmienic znak
7 wrz 22:57
Milenka: widze ze krystek opadł z sił emotka
7 wrz 22:58
Sławek: już rozumiem to napewno emotka
7 wrz 22:58
krystek: Nie 2−1!
7 wrz 22:58
Sławek: daj mi MIlenka jakies 2 rozne przyklady to je zrobie
7 wrz 22:59
Sławek: tak wiem, pomyliłem się tam z tym znakiem. Zapomniałem, że musi byc przeciwny.
7 wrz 22:59
krystek: Co
7 wrz 23:00
Milenka: powinienes pomnozyc licznik i mianownik przez 2−1, wiesz zycze ci powodzenia z matma, sorry ze jestem nie miła, ale zainwestuj sobie w korki, chyba ze z nas jaja sobie robisz, pozdr
7 wrz 23:01
krystek: Masz myśleć ,tu nie ma co zapominać!
7 wrz 23:01
Sławek: :(
7 wrz 23:03
Milenka:
5+2 

22−2 
prosze masz ostatnia szanse
7 wrz 23:05
Milenka: czekam na wynik odrazu
7 wrz 23:06
Milenka: masz 2 minuty, bo jestem juz spiaca
7 wrz 23:08
Milenka: i jak ci idzie? konczysz bo czas powoli mija.... ja juz dawno czekam z wynikiem
7 wrz 23:09
sushi_ gg6397228: trzeba poprosić Jack'a aby zachował ten wątek oraz tematy pisane przez Piostra Studenta i potem wyslał do minister edukacji lub dla Kogos Kto by pisał prace mgr czy doktorska
7 wrz 23:10
Sławek: 2{p7} + 2{5} + 4{p2} +4 / 4 ?
7 wrz 23:11
Milenka: widze, ze kiepsko zatem dobranoc... do kiedys tam emotka
7 wrz 23:12
omfg: Sławek dobrałby się ze studentem Piotrem.
7 wrz 23:14
Milenka: a ile to jest 5*22 bo napewno nie 27 i jak poprawisz to zawsze warto wystawic 2 z licznika i mianownika i skrócic, to tak na przyszłosc
7 wrz 23:16
sushi_ gg6397228: mamy takie perełki, ze MEDAL FILTZ'A gwarantowany corocznie
7 wrz 23:17
Sławek: 210? No dobrze. Ale chyba już idę dobrym tropem, czy nie?emotka
7 wrz 23:18
Milenka: wynik prawidłowy to
210+25+42+4 

i jak wyciagniesz przed nawias 2 z licznika i mianownika to zostanie
4 
10+5+22+2 

2 
oj dziecko kochane jeszcze sie musisz troche dużo nauczyć, mam nadzieje ze te dwie godziny coś ci dały i chociaz troche to zrozumiałes
7 wrz 23:20
Milenka: tak moge ciebie pocieszyc, ze lepiej niz godzine temu, ale rozumiesz to czy nadal nie? policz sobie jeszcze troche, zebys papcia nie dostał na dzień dobry z matmy....
7 wrz 23:22
Sławek: tak tak. Rozumiem już to emotka Wiem, że było ciężko. Ale dziękuje bardzo za Wasz poświęcony czas. Napewno w realu łatwiej by mi to weszło, przez internet też to trochę gorzej wchodziło. Ale już rozumiem. Dziękuje emotka
7 wrz 23:23
Milenka: tak w realu moi uczniowie na korepetycjach to kapuja w 5 minut emotka a ty sie lepiej ucz tej matmy bo bedzie ciezko a w ktorej ty klasie jestes?
7 wrz 23:26
Sławek: IV technikum. Maturalnaemotka ale ze wszystkim sobie w sumie radzę. Niewiem co się dziś stało z tymemotka
7 wrz 23:28
Milenka: teraz to mnie zalamałes a ja myslalam ze w 2/3 gimnazjum jestes, to naprawde zacznij sie juz uczyc, bo matura z roku na rok z matmy jest trudniejsza, pozdr
7 wrz 23:31
krystek: A ja jeszcze raz przy kompie . Sławek aby sen przyszedł
1 

2−1 
7 wrz 23:35
krystek: Milenko ,sen nie przychodził i ten przypadek nie dał mi zasnąć .Życze kolorowych snów.
7 wrz 23:38
ICSP: k***a ja się staram przez miesiąc nabić 100 odpowiedzi a tu w niecałe 3h nabijaemotka Gdzie sprawiedliwość ja się pytam
7 wrz 23:57