matematykaszkolna.pl
Trivial ICSP: Trivial oprócz niepohamowanej chęci zabijania komarów posiadasz jakieś zadania z liczb C? Oczywiście posługujemy się międzynarodowymi oznaczeniami.
29 sie 23:39
Trivial: Complex? Masz zadanie: Wyprowadź wzór na pierwiastek z dowolnej liczby zespolonej z. emotka
30 sie 01:07
Trivial: Pierwiastek oczywiście kwadratowy. emotka
30 sie 01:09
ICSP: ale chodziło mi o proste zadanie.
30 sie 11:38
Trivial: Ale to jest proste zadanie. emotka Nie wymaga głębszej znajomości liczb zespolonych... To może pomogę. z = w ⇔ w2 = z z = a + ib w = x + iy ... emotka
30 sie 11:54
Trivial: To jak ICSP, próbujesz? emotka Proste zadanko. emotka
30 sie 12:28
ICSP: spróbuję ale jutro i nie wydaje mi się aby to było proste zadanko.
31 sie 01:21
ICSP: x2 + 2xyi − y2 = a + ib możemy to zapisac następująco: x2 − y2 = a 2xy = b i nie mam pomysłu co dalejemotka Nawet jeśli zacznę wyznaczać to nie wyznaczę całej liczby tylko np. częsc y albo x.
31 sie 11:11
Trivial: Jak to część?
 b 
y =

 2x 
Podstawić i liczysz... emotka
31 sie 11:39
ICSP:
 b2 
x2

= a
 4x2 
4x4 −4x2a − b2 = 0 t = x2 4t2 − 4ta −b2 = 0 Δ = 16a + 16b2 = 16(a+b2) Δ = 4a+b2
 4 + 4a+b2 1 + a + b2 
t1 =

=

 8 2 
 1 − a+b2 
t2 sprężenie pierwszego :

 2 
 1 ± a + b2 
x = ±

Ten zapis jest poprawny?
 2 
 b 
y =

 
 1 ± a + b2 

 2 
 
 1 ± a + b2 b 
czyli x = ±

+ iy =

 2 
 1 ± a + b2 

 2 
 
31 sie 12:13
Trivial: Witaj ICSP. 4t2 − 4at − b2 = 0 Zapominasz wszędzie o a. emotka Ale tak właśnie trzeba rozwiązać. y można potem uprościć.
31 sie 12:18
Trivial: A jeśli chodzi o zapis z ± to nie do końca, bo jednemu x odpowiada jeden y. I jeszcze zapomniałeś o pierwiastku przy przejściu z t na x. To zadanie jest dużo prostsze z tym a i pierwiastkiem. emotka
31 sie 12:21
ICSP: zapomniałem a podnieś do kwadratuemotka
 1 ± |z| 
x = ±

 2 
Teraz dobrze?
31 sie 12:21
ICSP:
 1 + |z| 1 − |z| 
nie x = ±

v x = ±

 2 2 
31 sie 12:22
Trivial: 4t2 − 4at − b2 = 0 Δ = 16a2 + 16b2 = 16(a2+b2) Δ = 4a2 + b2 = 4|z|
 4a ± 4|z| a ± |z| 
t =

=

 8 2 
ale t ≥ 0 więc:
 a + |z| 
t =

 2 
... emotka
31 sie 12:25
ICSP: dlaczego t≥0 ?
31 sie 12:27
Trivial: bo t = x2. emotka liczby x, y, a, b są rzeczywiste.
31 sie 12:28
ICSP: rzeczywiścieemotka Sprytna pułapka x = ± (a + |z|)/2
 b 
y =

 (a + |z|)/2 
31 sie 12:30
ICSP: Teraz już jest dobrze?
31 sie 12:31
Trivial: x ok, ale nie można sobie tak liczyć y, bo nie wiadomo dla którego x jest dany y. emotka
31 sie 12:33
ICSP: tzn ze trzeba wprowadzić funkcję sgn która uzależni x od y? Nie za bardzo rozumiem co chcesz powiedzieć przez "nie można tak sobie liczyć y"
31 sie 12:36
Trivial: Rozwiązaniem równania są dwie pary (x, y) Przy twoim zapisie można skonstruować 4 takie pary, a więc zapis niekonsekwentny. O to mi chodziło. emotka I tak, wprowadza się sgn aby wyliczyć y i jeszcze można przekształcić tak, aby y był trochę prostszy.
31 sie 12:39
ICSP:
 b2(a+|z|) 
y =

. Dobrze przekształcone?
 2(a+|z|) 
31 sie 12:42
Trivial: x = sgn(x)12(a+|z|)
 b 1 
y =

= sgn(x)sgn(b)|b|

 2sgn(x)12(a+|z|) 2(a+|z|) 
1 a−|z| a−|z| |z|−a 

=

=

=

a+|z| a2−|z|2 a2−a2−b2 b2 
1 1 1 |z|−a 12(|z|−a) 

=(

*

)1/2=(

)1/2=

2(a+|z|) 2 a+|z| 2b2 |b| 
 12(|z|−a) 
y = sgn(x)sgn(b)|b|*

= sgn(x)sgn(b)12(|z|−a).
 |b| 
emotka
 b 
Ale i tak chyba łatwiej jest zapamiętać po prostu wzór na x a potem wyliczyć y =

.
 2x 
31 sie 12:49
ICSP: zdecydowanie łatwiej jest zapamiętać wzór na xemotka Akurat wyznaczenie tego wzorku już mniej więcej rozumiem. Możesz dać następne zadankoemotka
31 sie 12:52
Trivial: Oblicz i . emotka
31 sie 12:53
ICSP: i = 0+i |z| = 1 y = 1 x = 0
 b 
1 =

 0 
wtf Popsułem cośemotka Trzeba spróbować inaczej: 0+i |z| = 1
 π 
q =

 2 
n = 2
 q + 2kπ 
i = |z|(Ucos{q + 2kπ}{2} + isin

}
 2 
 π π 2 2 
i1 = (cos

+ i sin

) =

+ i

 4 4 2 2 
   2 2 
i2 = (cos −

+ isin−

= −

− i

 4 4 2 2 
31 sie 13:01
Trivial: i = ? z = i = 0 + i. a = 0; b = 1; |z| = 1
 1 
x = ±12(a + |z|) = ±12 = ±

.
 2 
 b 1 
y =

= ... = ±

← nadużycie notacji ±, o której mówiłem wyżej. emotka
 2x 2 
a więc:
 1+i 
i = ±

.
 2 
31 sie 13:06
ICSP: nie usunąłeś niewymierności z mianownika. Co jesli x = 0 ? Wtedy liczba zespolona nie istnieje czy jak?
31 sie 13:08
Trivial: To może kolejne zadanie: z = |z|e. Wyprowadź wzór na logarytm o podstawie b z dowolnej liczby z. logbz = ?
31 sie 13:09
Trivial: Wiem, że nie usunąłem niewymierności, wyniki są takie same, ale i jest zwyczajowo podawany w takiej formie jak napisałem − z niewymiernością w mianowniku. Jeśli x = 0 to wróć do układu równań i zobacz co się dzieje... emotka x nie może wyjść 0, chyba że liczysz trywialny pierwiastek z 0.
31 sie 13:12
Trivial: Coś przeoczyłem. Jeśli x lub y = 0, to oznacza, że b = 0. A kto by liczył pierwiastek z liczby rzeczywistej wzorem zespolonym. emotka
31 sie 13:16
ICSP: Ja bym liczył z tym zadaniem z logarytmem to nie mam szans. Nawet nie wiem jak się za to zabrać.
31 sie 14:52
Trivial: To zadanie z logarytmem jest dużo prostsze niż z pierwiastkiem. emotka Podałem ci wskazówkę: z = |z|e
31 sie 16:13
ICSP:
 z z 
z = |z|eiq ⇔ eiq =

⇔ lniq =

⇔ nie wiememotka
 |z| |z| 
31 sie 16:17
Trivial: logbz = logb(|z|e) = ...
31 sie 16:18
ICSP: = logb |z| + iq logb e. Da się to jeszcze bardziej uprościć?
31 sie 16:20
Trivial:
 1 
Tak, logbe =

← dla mnie prościej. emotka
 lnb 
31 sie 16:21
ICSP: a to iq to co to jest? Ciągle to widuję ale jakoś nigdy się nie zastanawiałem co to oznacza.
31 sie 16:21
Trivial: rysunek q na rysunku oznacza φ. φ to argument liczby zespolonej (czyli po prostu kąt).
 b 
sinφ =

→ b = |z|sinφ
 |z| 
 a 
cosφ =

→ a = |z|cosφ
 |z| 
A więc... z = |z|cosφ + |z|sinφ*i = |z|(cosφ + isinφ). Można udowodnić, że e = cosφ + isinφ, a zatem: z = |z|e.
31 sie 16:27
Trivial: Bierze się to z tego, że każdą liczbę zespoloną można przedstawić jako parę uporządkowaną (a,b), a zatem można zilustrować ją na płaszczyźnie zespolonej (taki 'układ współrzędnych' jak narysowałem wyżej). Re reprezentuje oś rzeczywistą, Im − urojoną.
31 sie 16:32
ICSP: Czyli to tylko jest kąt? Czyli każdą liczbę zespoloną możemy zapisać za pomocą modułu i kąta?
31 sie 16:33
Trivial: Tak. emotka
31 sie 16:34
ICSP: dobrze. To rozumiem. Następne zadanieemotka
31 sie 16:34
Trivial: Oblicz ii.
31 sie 16:36
ICSP: (0+i)i |z| = 1
 π 
φ =

 2 
0 + i = ei π/2 (ei π/2)i = e(i π/2)*i = e−π/2 Nie mam pomysłu na to.
31 sie 16:44
Trivial: Policzyłeś. e−π/2 Wynik jest rzeczywisty. emotka Gratulacje. Btw, czy to nie dziwne, że coś tak urojonego jak ii okazuje się być rzeczywiste?
31 sie 16:46
ICSP: Trochę, ale rozwiązania trójmianu kwadratowego o współczynnikach rzeczywistych bywają zespolone.
31 sie 16:47
ICSP: no dalejemotka Muszę się troszkę podszkolićemotka
31 sie 19:12
Trivial: ICSP wiesz tyle ile trzeba. Ja miałem ze 2 wykłady z liczb zespolonych. W nadchodzącym semestrze będą bodajże funkcje zespolone i całki i różne takie. emotka
31 sie 19:16
ICSP: no to możesz dawać jakieś zadanka. Zobaczymy czy będę sobie dawał radę.
31 sie 19:18
Trivial: Wyprowadź wzór:
 1 
sinx =

(eix − e−ix)
 2i 
i przy okazji:
 1 
cosx =

(eix + eix)
 2 
Powinno ci zająć trochę czasu. Ale jakoś specjalnie skomplikowane nie jest.
31 sie 19:20
Trivial: LITERÓWKA.
 1 
cosx =

(eix + e−ix)
 2 
31 sie 19:20
ICSP: eix = cosx + isinx e−ix = cosx − isinx ( w potędze przed i jest minus to zapewne powinienem też postawić minus przed i przy sinusie. Jednak nie umiem tego udowodnić. e−ix = cosx − isinx ⇔ cosx = e−ix + isinx Teraz wstawiamy to do pierwszego równania: eix = cosx + isinx ⇔ eix = e−ix + isinx+ isinx ⇔ 2isinx = eix − e−ix ⇔ sinx =
 i 

(eix − e−ix)
 −2 
// Teraz wyznaczymy z drugiego równania isinx e−ix = cosx − isinx ⇔ isinx = cosx − e−ix I wstawiamy to do pierwszego: eix = cosx + isinx ⇔ eix = cosx + cosx − e−ix ⇔ 2cosx = eix + e−ix ⇔ cosx =
 1 

(eix + e−ix)
 2 
31 sie 19:47
Trivial: emotka e−ix = ei(−x) = cos(−x) + isin(−x) = cosx − isinx. emotka
31 sie 19:48
ICSP: to tak to działa Mógłbym na to nie wpaść Może popróbujmy równania kwadratowe.
31 sie 19:49
Trivial: I można po prostu odjąć/dodać stronami.
31 sie 19:49
ICSP: to daj przykład równania kwadratowego emotka
31 sie 19:55
Trivial: Rozwiąż równanie: z2 − 2iz − 6 = 0.
31 sie 19:55
ICSP: no to jedziemyemotka z2 − 2iz − 6 Δ = 4i2 + 24 = 20 Δ = 25 z1 = 1 + 5 z2 = 1 − 5 Trivial to jakiś żart z tym zadaniem był? To nawet licealista by zrobił
31 sie 19:58
Trivial: To było zadanie na rozgrzewkę. emotka
31 sie 20:01
Trivial: Wyznacz pierwiastki równania: iz2 + 5z − 9 = 0.
31 sie 20:02
ICSP: Δ = 25 + 36i Δ = 25 + 36i a = 25 , b = 36 , |z| = 1921 yyy coś pomyliłem?
31 sie 20:05
Trivial: Liczby zupełnie losowe. emotka
31 sie 20:06
Trivial: Dobra zmieniamy iz2 + z − 1 = 0.
31 sie 20:07
ICSP: Δ = 1 + 4i Δ = 1 + 4i a =1, b = 4 , |z| = 17 Nie możesz wymyślić jakiegoś równania gdzie moduł wyjdzie normalny? Weź jakieś trójkąty egipskie.
31 sie 20:10
Trivial: iz2 + 3z − 1 = 0. emotka
31 sie 20:11
ICSP: Δ = 3 + 4I Δ = 3 + 4i a = 3 , b = 4 , |z| = 5 − trójkąt egpiski x = 2 y = 1 Δ = 2+i
 3 + 2 + i 3i − 2i +1 
z1 =

=

 2i 2 
 3i + 2i − 1 
z2 =

 2 
31 sie 20:16
Trivial: emotka
31 sie 20:18
ICSP: no wreszcieemotka Dasz normalne liczby i idzie. Przyznaję że jednak twój wzorek sie przydał
31 sie 20:18
Trivial: Pytanie: dlaczego mogliśmy przyjąć za pierwiastek z delty akurat 2+i, a nie np. −(2+i)? emotka
31 sie 20:18
ICSP: ale to chyba bez różnicy.
31 sie 20:21
Trivial: To bez różnicy, ale dlaczego?
31 sie 20:22
ICSP: ponieważ później przy wstawianiu do pierwiastków jest to bez znaczenia. Możemy najpierw wstawić do pierwszego, albo do drugiego. To sprężenie licznika decyduje o tym.
31 sie 20:25
Trivial: Masz ochotę na następne zadanko? Udowodnij, korzystając z liczb zespolonych, że: 2sinxcos3x = sin3x − sinx.
31 sie 20:28
ICSP: nie rozumiem polecenia " korzystając z liczb zespolonych"
31 sie 20:29
Trivial: Ze wzorów na sinusy i cosinusy, które wyprowadziłeś wyżej. emotka
31 sie 20:30
ICSP: a co zrobić jeśli mam sin2x?
31 sie 20:32
Trivial: Idę sobie zrobić kakao. Jak wrócę ma być udowodnione!
31 sie 20:33
ICSP: ale ja mam teraz film. Będę dopiero koło 22:30
31 sie 20:33
Trivial: Wstawiasz w wykładnik zamiast x→2x
31 sie 20:33
b.: to ii nie jest dobrze zdefiniowane, trzeba by się umówić, że bierzemy argument z jakiegoś konkretnego przedziału np. i= eiπ/2 −> dostanie się ii = e−π/2 i= e5iπ/2 −> dostanie się ii = e−5π/2... nie ma tego problemu, jeśli podstawa jest dodatnia (co do tego, jak jest zdefiniowany logarytm z liczby dodatniej nie ma wątpliwości). Gdy nie, trzeba zaznaczyć, o jaką gałąź logarytmu chodzi (jak widać z powyższego, za ln(i) można przyjąć równie dobrze iπ/2, jaki i też 5iπ/2...)
31 sie 20:46
Trivial: Tak. We wszystkich przykładach chodziło mi o argument główny, czyli z przedziału [0, 2π]. Dobrze, że o tym mówisz rozwiewając wątpliwości. emotka
31 sie 20:53
Trivial: z przedziału: [0, 2π) ! Wiadomo o co chodzi. emotka
31 sie 20:54
ICSP: 2sinxcos3x = sin3x − sin
 1 1 1 
2

(eix − e−ix)*

(e3ix + e−3ix) =

(e3ix − e−3ix) −
 2i 2 2i 
 1 

(eix − e−ix)
 2i 
czy jest to samo co : (eix − e−ix)* (e3ix + e−3ix) = (e3ix − e−3ix) − (eix − e−ix) Przemnożyłem przed 2i oraz skróciłem 2 z 2?
31 sie 22:54
Trivial: Trzeba wyjść z lewej strony, pomnożyć po kolei wyrazy i ma wyjść to co po prawej. emotka
31 sie 23:36
Trivial: Trzeba skorzystać z faktu, że: ab*ac = ab+c... emotka
31 sie 23:43
ICSP: dzięki. Na razie pytałem się czy wszystko dobrze przekształciłem.
31 sie 23:45
Trivial: Na razie jest OK. emotka
31 sie 23:47
ICSP: (eix − e−ix)(e3ix + e−3ix) = e4ix + e−2ix − e2ix − e+4ix = e−2ix − e2ix Dobrze do tego momentu?
31 sie 23:51
ICSP: omg. Nic nie mów. Bez tego ostatniego = . NIe śmiej się
31 sie 23:53
Trivial: Widzę, że się skompromitowałem. emotka Źle przepisałem. Trzeba pokazać, że 2sinxcos2x = sin3x − sinx. sorry. emotka
31 sie 23:54
ICSP: tyle pracy na nic. Jutro się tym zajmęemotka Właśnie coś z tymi 4 mi nie pasowało. Dobranocemotka
31 sie 23:55
Trivial: Ale masz dobrze. Możesz iść dalej i zobaczymy co wyjdzie. emotka (bez ostatniego)
31 sie 23:55
Trivial: Zresztą już wyszło co miało wyjść.
 1 
... =

[e4ix − e−4ix − (e2ix − e−2ix)] = sin4x − sin2x. emotka
 2i 
31 sie 23:58
Trivial: Ja też idę. Dobranoc. emotka
31 sie 23:58
ICSP: to jak? Uznajemy to zadanko jako zrobione? Jak tak to dawaj następne najlepiej z obliczaniem n−tej potęgi liczby zespolonej.
1 wrz 15:17
Trivial: Zadanka na n−tą potęgę liczby zespolonej są trudne do wymyślenia. emotka Może jeszcze jedno trygonometryczne. Przy użyciu liczb zespolonych rozłóż na sumę sinusów wyrażenie: sin(x)cos(3x)cos(5x)
1 wrz 15:34
Trivial: Widzę, że coś słabo idzie. emotka
1 wrz 18:16
b.: tak dla przestrogi dodam, że argument główny często jest definiowany jako argument z przedziału <−π, π) emotka
1 wrz 18:26
ICSP: czasu nie miałem. Zabiorę się za to późnym wieczorememotka
1 wrz 18:29
Piotr student: Trivial proszony do mojego postu
1 wrz 19:01