matematykaszkolna.pl
zadanie otwarte z matury poprawkowej 2011 koko: Kąt α jest ostry i sin α = 1/4 Oblicz 3+2 tg2α. Zrobiłem to tak narysowałem przykładowy trójkąt prostokątny i oznaczyłem boki: tgα= 1x x2+12=42 x2= 16−1 x2=15 x=15 tgα= 1√15 * √15√15 = √1515 podstawiłem: 3+2 (√1515)2 3+2 15225 po skróceniu: 3+ 21√15 = 3215 Czy rozwiązałem je poprawnie. Proszę o opinię emotka
23 sie 19:04
koko: oczywiście po skróceniu 3+ 2 115 bez pierwiastka na dole
23 sie 19:19
ICSP:
 1 
sinα =

 4 
 15 
cos α =

 4 
 1 4 1 
tgα =

*

⇔ tg2α =

 4 15 15 
 1 1 
3 + 2

= 5

 15 15 
23 sie 19:24
pomagacz: rysunek tak emotka
23 sie 19:24
maturek: rysunek b = 16a2 − a2 = a15,
 a a 1 
tgα =

=

=

 b a15 15 
 1 2 
3 + 2tg2α = 3 + 2*

= 3

 15 15 
23 sie 19:25
maturek: Nie można przyjmować długości 1 i 4, bo znamy tylko stosunek tych liczb. Mogą przecież być długości 2 i 8 albo 3 i 12. Trzeba przyjąć a i 4a (literka nie ma znaczenia, może być k i 4k)
23 sie 19:27
ICSP:
 1 2 
3 + 2

= 3

. Nie wiem co mi się w głowie poprzewracało wcześniej głupoty
 15 15 
powypisywałem.
23 sie 19:29
koko: Czy moja wersja rozwiązania jest poprawna? dostanę chociaż punkt
23 sie 19:36
Basia: możemy maturku, bo wszystkie trójkąty z przyprostokątną a i przeciwprostokątną 4a są podobne mają więc kąty o tych samych miarach możemy więc sobie wybrać jeden z nich; na przykład ten z 1 i 4 albo, jak kto woli, ten z 5 i 20
23 sie 19:37
Basia: dostaniesz koko maksymalną liczbę punktów, Twoje rozwiązanie jest całkowicie poprawne
23 sie 19:39
Ela: Czy jeżeli zrobiłam do tego momentu: tgα= 1 przez 15 dostanę jeden punkt? Zapomniałam usunąć niewymierność... *ściana*
23 sie 19:39
maturek: Niestety Basiu, nie możemy, formalność zapisu tego zadania wymaga zapisania długości boków przy znajomości tylko ich stosunku w postaci takiej, jak podałem.
23 sie 19:47
Basia: Nieprawda. Mogę sobie wybrać jeden z trójkątów podobnych spełniających warunki zadania. Oczywiście rozwiązanie ogólne jest o wiele bardziej eleganckie, ale nie bezwzględnie konieczne. Rozumiem, że zęby Ci zgrzytają. mnie też jeszcze dwa, trzy lata temu zgrzytały, ale już się przyzwyczaiłam. Można to zresztą uzasadnić: trójkąt a,4a,a15 ∼ trójkąta 1,4,15 ⇒ miary kątów trójkąta (1) = miarom kątów trójkata (2) ⇒ funkcje trygonometryczne liczone w każdym z tych trójkątów są takie same ⇒ mogę liczyć na bazie jednego konkretnego. I na bazie tego uzasadnienia tak uczą w szkołach. I CKE to akceptuje.
23 sie 19:57
Gustlik: Maturku, niestety Basia ma rację. W dodatku czytałem w jakimś dokumencie z CKE opublikowanym w internecie, chyba to był raport z zeszłorocznej matury, ze można tak rozwiązywać, jak podają Basia i Pomagacz. Komisja musi uznać takie zadanie jako poprawne. Oczywiście Twój sposób też jest dobry, jest bardziej ogólny. Twoim sposobem mozna byłoby rozwiązywać takie zadanie, w którym byłoby polecenie, żeby oprócz funkcji obliczyć coś jeszcze, np. boki trójkąta, ale wtedy musiałaby być podana jakaś informacja, z której dałoby się obliczyć a. Ale przy obliczaniu samych funkcji trygonometrycznych to a nie jest potrzebne, wynika to z podobieństwa trójkątów. Pozdrawiam emotka
24 sie 02:22