23 sie 13:24
xXx: 1
3(2−3x)=x−4⇔6−9x=x−4⇔10x=10⇔x=1
23 sie 13:26
Marta..: dobrze.jesli umiesz inne to zrob je po kolei
23 sie 13:27
23 sie 13:27
xXx: 3
{x+3y= 5 ⇒ x=5−3y
{2x−y=3
2(5−3y)−y=3 ⇔ 10−6y−y=3⇔ −7y=−7⇔y=1
y=1 ⇒ x=5−3=2
23 sie 13:29
xXx: 4
dla f(x)=ax+b
f(x)↗ ⇔ a>0
m−2>0 ⇔ m>2
23 sie 13:30
xXx: 5
{2=a+b⇒ b =2−a
{5=−2a+b
5=−2a+2−a ⇔ −3a=3 ⇔ a= −1
a= − 1 ⇒ b=2−a=3
f(x) = x+3
23 sie 13:32
xXx: 6
k: y=ax+b, k ⊥ y=x+1 ⇒ a= − 1
A=(0,5) ∊ k ⇒ 5=0+b ⇒ b=5
k: y= −x + 5
23 sie 13:35
xXx: 7
{a2−b2=200 ⇒ (a+b)(a−b)=200
{a+b=8
(a−b)=200/8=25
23 sie 13:39
xXx: 8
|5−2|+|1−6|=3+5=8
23 sie 13:40
xXx: 9
log24 + 2log31 = 2 + 0 =2
23 sie 13:42
xXx: 10
dla f(x)=x2−4
D−1 = <−4;∞)
23 sie 13:44
xXx: 11
deg W(x) = 3
deg V(x) = 3
więc ich różnica to 0
23 sie 13:46
23 sie 13:46
xXx: 13
1001 1100 1010 2000
więc są 4 takie liczby
23 sie 13:48
xXx: 14
|AB|=√(2−1)2 − (3+4)2 = √1 + 49 = √50 = 5√2
23 sie 13:50
pomagacz:
Odpowiedzi do tych zadań na razie, bo system się przepełnił:
1. A
2. C
3. A
4. A
5. D
6. B
7. A
8. A
9. D
10. A
11. B
12. D
13. D
14. C
15. D
16. C
17. C
23 sie 13:54
xXx: 15
sin(90−α) = cosα
cos47o=sin(90o−47o)=sin43o
23 sie 13:55
Marta..: oki..dziekuje
23 sie 13:55
xXx: 16
2n2−9 < 0 ⇔ 2n2 < 9
n∊ ℤ ⇒ n∊{−2, −1, 0, 1, 2}
23 sie 13:57
rupert: W pierwszym zadaniu otwartym Δ=1, x1=1, x2=2
23 sie 13:58
rupert: A dalej nie wiem, bo strona się wysypała.
23 sie 13:59
xXx: 17
d=√92+(9√2)2=9√3
23 sie 14:00
Marta..: ale jakie nawiasy w tym wlasnie trzeba bylo napisac
....otwarte czy zamkniete?
23 sie 14:00
xXx: 18
_
| 3+1+1+0+x+2 | |
x = 2 = |
| ⇒ x = 5 |
| 6 | |
23 sie 14:05
xXx: 19
|Ω|=90
A={30, 60, 90} ⇒ |A|=3
23 sie 14:07
xXx: 20
V=π*32*6=54π
23 sie 14:08
rupert: a>0, Δ>0 czyli ramiona paraboli skierowane w górę
23 sie 14:08
rupert: 1<x<2
23 sie 14:09
23 sie 14:10
Marta..: nie oto chodzi..chodzi jak zapisac przedział...? czy tak : 1. (1,2) czy tak 2. <1,2>?
23 sie 14:10
K. : 17) 9
√3? Na pewno?
W innych rozwiązaniach jest inaczej i zdycham tu z nerwów
23 sie 14:10
rupert: nawiasy oczywiście otwarte
23 sie 14:11
xXx: | 4 | |
V=288π = |
| πr3 ⇒ r3=216 ⇒ r=6 |
| 3 | |
23 sie 14:11
Marta..: a ja zaznaczyłam zamkniete nawiasy
i co myslisz ze dadzą mi chociaż z 1 punkt
?
23 sie 14:12
xXx: w 17 na pewno 9√3
23 sie 14:13
xXx: Ostatnie zamknięte : 23
9a=90 ⇔ a=10
| a2√3 | |
Pc = |
| * 2 + 3a2 = 50√3+300 |
| 4 | |
23 sie 14:15
anecia851: a w zadaniu 2 ? jaka odp? 0.5*x=230 ? czy inna bo nie wiem
23 sie 14:16
Marta..: ok.. teraz otwarte
23 sie 14:16
anecia851: nie rozumiem odp. w 16 zadaniu
23 sie 14:16
Marta..: w zadaniu drugim : x + 0,15x = 230
23 sie 14:17
Marta..: w 16 zadaniu masz zamiast N wstawic liczbe...np 1 i obliczac... i wynik ma byc ujemny..
23 sie 14:18
xXx: w 16 zadaniu: 2 liczby ujemne
23 sie 14:18
Marta..: xXx: MASZ ŹLE W 16.. za N po prostu wstawia sie liczby.....1 i 2 tylko pasuja.. bo maja byc
ujemne..
23 sie 14:19
Marta..: a no tak 2 liczby
23 sie 14:19
:): Pisaliscie poprawke
? jak wam poszło jaki poziom?
23 sie 14:20
xXx: w 11 pomyłeczka
należało odjąć najpierw te wielomiany a więc stopień nowopowstałego to 1
czyli B
23 sie 14:20
:): Pisaliscie poprawke
? jak wam poszło jaki poziom?
23 sie 14:20
Marta..: poziom
hm mozliwy, ten kto sie uczył napewno zda
..ale otwarte moim zdaniem byly nie
lekkie...i to niby poprawka..
23 sie 14:21
Godzio:
Kolega mówił, że banalne, gdyby się pouczył to by zdał
23 sie 14:22
Marta..: no wlasnie w 11 tez to zauwazylam, ale dobrze ze juz sprostowales innym
23 sie 14:22
:): aha..spoko
Marta a czemu niby poprawka ma być łatwiejsza/
23 sie 14:23
xXx: z tego co rozwiązałem to banał, na arkuszu same zamknięte się dało zrobić w pół godziny
obstawiam
23 sie 14:23
:): Każdy mając mature z tego roku musi mieć podobny poziom obojetnie czy zdaje w 1 terminie cyz
poprawce, a nie jedni pisaliby poziom sredni a drudzy niski? bezsens
23 sie 14:24
Marta..: bo to poprawka.a ogólnie to moim zdaniem na te 30% powinno sie dawac b.proste zadania. bo
niektózy nie chca wiazac przyszlosci z matematyka
23 sie 14:25
Godzio:
A poprawka rozszerzonego też będzie ? Bo coś podobnego było chyba rok temu
23 sie 14:25
Marta..: ale to tylko moja oopinia..wiec nikogo nie osądzam..
23 sie 14:25
Marta..: ale mi chodzi o to ze ogólnie własnie POWININEN BYC TAKI SAM POZIOM.ale na te 30% powinny byc
typowe..a w szkole u mnie np. polowy zadań nie widziałam.............dopiero jak
przeanalizowałam arkusze to coś mi się tam rozjasniło..
23 sie 14:26
Marta..: a ktos zrobi 26? otwarte
23 sie 14:29
xXx: 25
16
∏ = 21*3*22*5*21*3*7*23*9*21*5*11*22*3*13*21*7*15*24 = X * 215
k=1
a więc iloczyn ten jest podzielny przez 215
23 sie 14:29
life: no wlasnie jestem ciekawa otwartych. w 26. wyszlo mi
4715 ale pewnie zle
23 sie 14:30
pomagacz:
1.
3(2 − 3x) = x − 4
6 − 9x − x + 4 = 0
−10x = −10
x = 1
2.
x + 15%x = 230
1% = 0,01
x + 0,15x = 230
3.
⎧ | x + 3y = 5 | |
⎩ | 2x − y = 3 \\ * 3 |
|
⎧ | x + 3y = 5 | |
⎩ | 6x − 3y = 9 | [+]
|
−−−−−−−−−−−−−−−
7x = 14
x = 2
2 + 3y = 5
3y = 3
y = 1
4.
f(x) = (m − 2)x − 11
f(x)↗ dla a > 0
m − 2 > 0
m > 2
5.
A = (1, 2)
B = (−2, 5)
⎧ | 2 = a + b ⇒ a = 2 − b | |
⎩ | 5 = −2a + b |
|
5 = −2(a − b) + b
5 = −4 + 2b + b
9 = 3b
b = 3
2 = a + 3
6.
A = (0, 5)
k ⊥ y = x + 1
g = a
gx + b
a
g = −a
b = y
A = 5
k = −x + 5
7.
a
2 − b
2 = 200
a + b = 8
(a + b)(a − b) = 200
a − b = 25
8.
|5 − 2| = |3| = 3
|1 − 6| = |−5| = 5
|5 − 2| + |1 − 6| = 3 + 5 = 8
9.
log
ab ⇒ x
a = b, a > 0
log
24 ⇒ x
2 = 4
x
2 = 4
x = ±2
x = 2
2log
31 ⇒ x
3 = 1
x
3 = 1
x = 1
10.
f(x) = x
2 − 4
D
−1:
a > 0, (b, +
∞)
a < 0, (−
∞, b)
a > 0
D
−1: <−4, +
∞)
11.
W(x) = x
3 + 3x
2 + x − 11
V(x) = x
3 + 3x
2 + 1
W(x) − V(x) = x
3 + 3x
2 + x − 11 − (x
3 + 3x
2 + 1) = x
3 + 3x
2 + x − 11 − x
3 − 3x
2 − 1 = x
− 12
12.
a
3 = 3
a
4 = 15
a
5 = a
4 * q = 15 * 3 = 45
13.
1001
1010
1100
2000
14.
A = (1, −4)
B = (2, 3)
|AB| =
√(xB − xA)2 + (yB − yA)2 =
√(2 − 1)2 + (3 + 4)2 =
√1 + 49 =
√50 = 5
√2
15.
sin(α) = cos(47
o)
cos(47
o) = sin(90
o − 47
o) = sin(43
o)
16.
a
n = 2n
2 − 9, n ≥ 1
a
1 = 2 − 9 = −7
a
2 = 8 − 9 = −1
a
3 = 18 − 9 = 9
17.
|\
9 | \ x
| \
−−−−
9
√2
9
2 + (9
√2)
2 = x
2
81 + 81 * 2 = x
2
243 = x
2
x = 9
√3
23 sie 14:32
:): heh pewnie było tylko Ty tak uważałas, te zadania są tak banalne wszystkie ze szkoda gadac,ja
też
nie wiąże swojej kariery z polskim bo jestem na politechnice ,ale jakieś wiadomości trzeba
mieś,czy z polskiego czy historii czy z wszytskich innych przedmiotow, a nie byc tłumokiem ze
srednim wyksztalceniem,
23 sie 14:33
Marta..: life
mi tez tak wyszlo
4715
23 sie 14:33
Marta..: moze masz racje ...ale tez nie kazdy ma umysł ścisły..niektórzy nie maja zdolnosci do
maatematyki.. naszczescie nie mowie o sobie
23 sie 14:34
:): no ja tez nei mam zdolnosci do pisania wypracowac i pamieci do wsyztskich przedmiotow
humanistycznych ,ale niestety wazne zeby chciec
23 sie 14:36
23 sie 14:36
Marta..: no w sumie tak, ale wiesZ? zawsze sa za i przeciw..
23 sie 14:36
Marta..: uff
! super ze wyszedl wyniki
4715
23 sie 14:37
Humanistka: Dzięki za rozwiązania! Uważam że było nieco łatwiej niż na maturze majowej, na pewno w
przypadku zamkniętych. Jeżeli te wyniki tutaj są poprawne to zdałam. ZDAŁAM. Nemezis mojego
życia, matematyka, pokonana... Płaczę ze szczęścia. Idę poczytać książki czego nie mogłam
robić cały sierpień przez babranie się w cyferkach. Peace out.
23 sie 14:37
Marta..: to ile w końcu wyszlo w 21 zadaniu?
23 sie 14:38
:): no pewnie niedługo "scisłowcy" beda strajkowac ,ze nie chcą polskiego na maturze
,tak na
powaznie to najlepsze wyjscie to pisanie ze wszystkich przedmiotow takiego testu nawet w
ramach szkoły a nie ogolnopolskiej matury i byłby spokoj kazdy musiałby umiec chociaz podstawy
danego przedmiotu
23 sie 14:39
life: po skroceniu 8
√3, chyba
23 sie 14:39
xXx: tak 8√3
23 sie 14:40
:): +wtedy jak kiedys powrot do testow wstępnych na uczelnie wyzsze i tyle
23 sie 14:40
Marta..: −−− > moze masz i racje..ale narazie jest matura wiec dopóki zmiany nastapia to minie
spooro czasu.na szczescie mnie juz one nie beda dotyczyc.oczywiscie mam nadzieje ze zdalam tą
maturkę dzisiejsza..odbiore świadectwo maturalne ii git
23 sie 14:42
Marta..: a no fakt w 21 macie racje 8
√3... pomylilam sie
23 sie 14:44
:): " ...ale tez nie kazdy ma umysł ścisły..niektórzy nie maja zdolnosci do
maatematyki.. naszczescie nie mowie o sobie"−czyli jednak masz problemy z mattematyką
23 sie 14:45
:): w sumie i tak możecie się dostać pewnie gdzie chcecie jest niż więc miejsc na studiach jeszcze
sporo
23 sie 14:46
Marta..: no bo sie nie uczylam do matury.. a teraz poduczylam sie i zdalam z tego co patrzylam teraz na
odpowiedzi
lenistwo mnie odwiedzilo hehe w maju. i wczesniej...
23 sie 14:46
Marta..: tak wlasnie dostane wyniki 15.09. i wlasnie do tego dnia moge sobie pojechac i zlozyc bo sa
wolne miejsca na uczelniach..
23 sie 14:47
Marta..: a jak trzeba zrobic 28?
23 sie 14:48
Marta..: i 32?
23 sie 14:48
life: wynika maja byc 13
23 sie 14:48
Marta..: a u nas mowili ze 15..to moze innne okręgi czy cos..
nie wiem....ale dziekuje ze
powiedzialas/es
23 sie 14:49
Marta..: a w 27 zadaniu mi jakims dziwnym trafem wyszlo −1/6 .. i nie wiem czemu ale no coż 2 pkty
mniej
23 sie 14:51
sandikay: A w przed ostatnim zadaniu , jakie było równanie?
To było o tym boisku jak coś
23 sie 14:56
Marta..: ja juz normlanie ide
bo mam dosc tej matmy
jak na 1 dzien za duzo jej
23 sie 14:58
sandikay: Dwie szkoły mają prostokątne boisko. Przekątna boiska jest równa 65m.
Boisko w drugiej szkole ma długośc o 4m wieksza niz boisko w pierwszej szkole, ale szerokość
o 8m mniejsza. Oblicz długosc i szerokosc kazdego z tych boisk.
Jakie jest równanie?
x+y = 65
(x+4) (y−8) = 65
23 sie 15:12
Eta:
x−−−dł.boiska pierwszego
y −−−szerokość pierwszego, x,y>0
x+4 −−− dł drugiego
y−4 −−− szer. drugiego
x2+y2=652
(x+4)2+(y−8)2=652
x2+8x+16+y2−16y+64=x2+y2
x=2y−10
(2y−10)2+y2=652
y2−8y−825=0 Δ=3364, √Δ=58
y=33 lub y= −25 −−−− odrzucamy
to: x= 2y−10
x= 56
1 boisko ma wymiary 56m −−−−długość , 33m −−− szerokość
2 boisko ma wymiary: 60m −−− długość , 25m −−− szerokość
23 sie 16:52
sandikay: Oki , dziękuję
Ja niestety nie pomyślałam o tym ze ma być 65
2
23 sie 19:58
rumpek: Wie ktoś może czy matura poprawka z rozszerzonej tak jak rok temu była ?
23 sie 20:29
Pestek: no własnie
wie ktoś?
24 sie 01:08
całeczki: a kto CI powiedział ze rok temu była poprawa roz?
24 sie 10:56
24 sie 12:33
całeczki: ni ebyło czegoś takiego chyba sobie jaja robicie
24 sie 16:13
Adek: mam pytanie. Pisałem poprawkę z matmy i tam było zadanie z boiskami za 5pkt. Czy za
wypisanie danych dostanę 1pkt. Bardzo proszę o odpowiedź.
25 sie 21:04
Kici ;): chyba tak, ale nie jestem pewna
Ale nie martw się Adek na pewno zaliczyłeś
25 sie 21:28
Kici ;): a matematyka rozszerzonej to moim zdaniem nie ma poprawki, tylko z matmy pod. bo jest
obowiązkowa, a dodatkowe przedmioty to już nie da się poprawić, chyba że w następnym roku się
napiszę jeszcze raz. do całeczki
25 sie 21:32
Renata:
To może jeszcze za samo przeczytanie treści zadania należy się punkt?
Punkty przyznaje się za rozwiązanie, a nie za przepisanie danych
25 sie 21:49
Kici ;): Ale chyba są za to punkty, tak słyszałam xD
25 sie 21:57
iga: A zad, 28 ktoś może pokazać, jak to miało być? (ten dowód geometryczny)
I jeszcze, jaki wynik ma być w zad. 30 (te 2 pudełka)?
26 sie 22:50
iga: Może jeszcze zad.32 ktoś pokazać? B. proszę.
26 sie 22:53
iga:
26 sie 23:15
rumpek:
Zadanie 28
Wiadomości podstawowe:
− trójkąt równoboczny (wszystkie boki równe oraz kąty po 60
o )
− kwadrat (wszystkie boki równe [nie widać za bardzo tego na moim rysunku ale żyjemy xD] i kąty
po 90
o)
Zadanie rozwiążemy na podstawie przystawania trójkątów.
Trójkąt KGE (ten co mamy go wykazać oznaczyłem czerwonymi kreskami )
1
o Rozpatrujemy kąt ∡DBG (ma on 360
o − 90
o − 90
o − 60
o = 120
o)
2
o Rozpatrujemy kąt ∡EAL (podobnie jak w/w kąt ma 120
o )
3
o Znowu rozpatrujemy kolejny kąt ∡HCK (również ma 120
o)
Zajmijmy się teraz trójkątem BGD jest on równoramienny ( |BD| = |BG| )
Rozpatrzmy teraz trójkąt EAL jest on również równoramienny ( |AL| = |AE| )
Ostatni trójkąt rozpatrujemy: CHK także równoramienny bo ( |CH| = |CK| )
Teraz zauważamy, że wszystkie te trójkąty (ΔBGD i ΔEAL oraz ΔHCK ) są przystające na podstawie
(b,k,b).
Odpowiednie boki są równe |BD| = |BG| = |AL| = |AE| = |CH| = |CK| a także mają równe kąty:
∡DBG = ∡EAL = ∡HCK = 120
o.
Czyli wiemy, że (przerywane odcinki zielone są równe |DG| = |EL| = |KH| )
To teraz patrzymy na przystawanie trójkątów : ΔEDG i Δ KLE oraz ΔKHG. Są one przystające bo
mają równe boki:
1
o |HG| = |ED| = |KL|
2
o |KH| = |EL| = |DG|
3
o Odpowiednie kąty są równe ∡EDG = ∡ELK = ∡KHG (ale to już sama pomyśl dlaczego
)
No to skoro wiemy, że wyżej wymienione trójkąty są przystające wiemy, że boki |KG| oraz |EG|
oraz |KE| są równe więc jest to trójkąt równoboczny
26 sie 23:22
rumpek:
Zad. 30
Dane:
− 10 kul w pudełku niebieskim
− 10 kul w pudełku czerwonym
Z reguły mnożenia obliczam moc
|Ω| = 10* 10 = 100
|A| = 9 + 8 + 7 + 6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 = 45
Z prawdopodobieństwa:
| |A| | | 45 | | 9 | |
P(A) = |
| = |
| = |
| |
| |Ω| | | 100 | | 20 | |
26 sie 23:24
rumpek:
Zadanie 32:
Wpierw zapiszmy tę liczbę:
− − − − −
Pięciocyfrowa, zastanówmy się nad liczbami: możemy obsadzić z przedziału {0,1,2,3,4,5,6,7,8,9}
Jednak tutaj 9 wywalamy (patrz punkt 4) ) Więc maksymalnie 9 liczb możemy wykorzystać na jedno
miejsce.
Zastanówmy się nad jednym (cyfry jedności [te na końcu], cyfry dziesiątek [przed ostatnie],
cyfry setek [te na trzecim miejscu (−) kresce
]
Więc pierwszą liczbę mogę wybrać na 8 sposobów (0 nie wchodzi w grę − inaczej nie była by
5−cyfrowa)
Drugą liczbę mogę wybrać na 9 sposobów (0 już mogę wybrać)
To teraz najtrudniejsza część zadania:
Zastanówmy się nad pierwszym warunkiem (trzy ostatnie cyfry są parzyste więc mamy: 0,2,4,6,8)
No i teraz najzwyczajniej w życiu szukamy takiego ułożenia:
1
o −−864
2
o −−862
3
o −−860
4
o −−842
5
o −−840
6
o −−820
7
o −−642
8
o −−640
9
o −−620
10
o −−420
No to mamy takich dziesięć przypadków więc otrzymujemy na podstawie reguły mnożenia:
8*9*10 =
720
Żebym taką maturkę w maju dostał
No może bez tego dowodu
26 sie 23:33
iga: Wielkie dzięki,
rumpek. A to zad. 32 mozesz mi jeszcze pokazać?
26 sie 23:35
:): Rumpek spokojnie, na samej maturze spinasz sie na maxa, sytuacja to warunkuje, wiec jak
ogarniasz, a widze ze ogarniasz to spokojnie osiagniesz ≥96%
26 sie 23:36
iga: O, już zrobiłeś. Śliczne dzięki. Pozdrawiam.
26 sie 23:37
iga: I to zad. 28 było tylko za 2 punkty! Mało, uważam.
26 sie 23:41
rumpek: Dowody zawsze na maturce podstawowej są na 2 pkt.
26 sie 23:41
iga: Wiem, ale przyznasz, że ten dowód zasługiwał na więcej punktów.
26 sie 23:51
rumpek: Niom, we wtorek 10 minut nad nim siedziałem dopiero potem skręciłem z przystawaniem
co nie wydawało się trudne
Dla mnie na maturce najgorsze będą dowody − dlatego teraz ich dużo
rozwiązuje
Przyda się na pewno ta wiedza.
26 sie 23:53
iga: No na pewno się przyda. A gdzie się wybierasz?
27 sie 00:01
iga: To Ty jeszcze nie zdawałeś matury? Myślałam, że już zdawałeś w tym roku.
27 sie 00:03
rumpek: Za rok niestety w tym podstawa była łatwa
Rozszerzenie muszę sie douczyć a tak to planuje
iść na Uniwerek Wrocławski − Informatyka
a ty? (w tym roku maturka / za rok? )
27 sie 00:12
sandikay: Ja Was wszystkich podziwiam, tych którzy rozumieją matematykę i ją lubią.
Na serio , dla mnie zdobycie 15pkt na maturze podstawowej jest
wielkim wyczynem , chociaż wiem że niby to nie jest DUŻO.
Pisałam w sierpniu poprawkę i boje sie że braknie mi 1pkt ...
W zadaniu o tym boisku , napisalam równanie tak jak ktoś powyżej rozwiązał
ale nie napisałam tego do kwadratu , także boje sie ze moge pożegnać się chociaż
z 1pkt
No ale jakoś trzeba dac rade
pozdrawiam !
29 sie 22:08